Soltun, herlige Soltun

Nok ei helg har gått med på Soltun, og det er godt. Blogginga er seint ute, som det så ofte blir, men det betyr vel bare at helga har vært fin!  Fredag kom Torstein forholdsvis tidlig til Soltun, og på Robins insj, lagde de boller med vaniljekrem! 


Torstein og Robin

Lars Inge og John


Så etter kvelds (veldig viktig  med litt skikkelig mat først), ble det deilige nybakte boller. Det ble stille på Soltun ganske tidlig. 

Jarle 

Lørdag var det god gang med spill og god stemning. ”Agnes” har blitt et ganske populært spill her de siste ukene. Konkurranseinnstinktet er på topp, og denne helga hørte vi plutselig Jonatan rope ”NEI!!! Jeg kunne ha vunnet!” og dermed kaster han alle kortene sine utover stua og sparker til dem. Det er jammen viktig med litt spenning på Soltun! Det er deilig når det er folk her, syns jeg (Hanne).

Dessuten har jeg benyttet anledningen til å la dere bli bedre kjent med de som kommer innom, og denne helga pratet jeg litt med Lars:



Hvem er du?
Jeg heter Lars R Lindland, og jeg kommer fra Sørlandet. Jeg har vokst opp på en gård i ei bygd som heter Holum – den ligger rett utforbi Mandal. På fritiden er jeg glad i å være med å jobbe hjemme på gården, og i tillegg er jeg glad i jakt, fiske og friluftsliv.

Hva betyr Soltun for deg?
Helt siden jeg var liten, har jeg gått på bedehuset. Det har gjort at jeg har tatt et personlig standpunkt om å følge Jesus, og det er veldig godt å ha et fellesskap rundt dette. Det er veldig godt å kunne ha dette felleskapet på Soltun, for der har vi blitt en fin vennegjeng. Jeg føler meg veldig trygg på å hver enkelt her på huset. I forsvaret er man hele tiden bundet opp til å være i leiren, så det er godt å komme til Soltun og koble litt av fra det militære livet. Selv om det er spennende å være i militæret, kan det være utfordrende til tider.

Hva er det beste minnet ditt fra Soltun – så langt?
Det er veldig mange gode minner herfra – har jo blitt kjent med mange flotte mennesker, som jeg håper å kunne holde god forbindelse (kontakt, for de som ikke er i militæret og vant med dette uttrykket) med etter tiden i forsvaret. Jeg har også fått opp øynene for å spille gitar, for jeg har fått lære litt av Robin.

Hva ser du mest fram til i løpet av den siste tiden i militæret?
Vi er jo en god gjeng her, fra Soltun, som skal reise på den militær-turen til Frankrike. Det er en militær pilegrimstur som den katolske kirke arrangerer for kristen militært personell. Turen går til Lourdes, som er et kjent pilegrimsmål. Her treffer vi soldater fra hele verden, som alle har en felles tro. 


Hanne, Lars, Robin

Lørdag kveld ble det lasagne, - denne gangen uten Lars Inge og Ida. De var nemlig på konsert sammen med Robin. For denne helga var ”kork” i bygda.
Som vanlig ble det møte etter maten, og denne helga var det Egil som tok turen innom Soltun for å snakke om onde ånder, som var teksten for denne helga (hentet fra Lukas 11:14-28, hvis du har lyst til å lese litt selv),
Deretter stod Hanne for å lage en haug med veldig gode vafler! Og så ble det satt på en film. 


Søndag forsvant Lars, Robin, Ida og jeg til Bardufoss – Lars på fysikktime og resten på gudstjeneste. Deretter stod det middag for tur, noe Lars Inge var lykkelig for 

Etter en feilberegning (den tar jeg på meg), så ble det visst akkurat for lite koteletter. Og dermed fikk Njål nyte et par boller til, noe han virka over middels fornøyd med.
Njål og Werner 


Hanne og Jarle - og den fantastiske vannmelonsaften



Og som alle gode ting, så tok også denne helga slutt! Ser fram til at soldatene kommer tilbake til neste helg, på Soldatweekend!
For de soldatene som ikke har meldt seg på enda, så er siste frist i morgen. Ta forbindelse med Robin eller Lars Inge!


Guds velsignelse!
- Hanne - 


Kommentarer

Populære innlegg