Portrettintervju med Victor Lode



Vi har så lyst til at dere skal bli litt bedre kjent med noen av dem som er mest her på Soltun, så i dag skal dere få et portrettintervju av Victor Lode. Han er på Setermoen leir, i panserbataljonen, opprinnelig fra Haugesund, men har bodd i Bergen de siste årene. Han har gått helse og sosial på Danielsen i Bergen, deretter et år på ambulanselinja i Os. Han har også tatt ett å på bibelskolen Substans, og vært ettåring/miljøarbeider i pinsemenigheten Tabernakelet i Bergen.
Victor er en gladgutt uten like. Han har alltid noe å snakke om, er frimodig og uhøytidelig. Det merkes at han er glad i Jesus, og brenner for at andre også skal bli det. 

Hvorfor er du i forsvaret?

- For å komme meg litt ut av komfortsonen min i Bergen, hvor jeg har mange kristne venner og vanker i et kristent miljø. Også vil jeg utvikle ferdighetene mine på ting jeg aldri har gjort før.

Visste du om Soltun før du kom til Setermoen?

- Ja jeg hadde hørt om det, men det var etter at jeg kom inn i Panser. Egentlig er det litt tilfeldig at det var akkurat her hvor Soltun er.

Liker du Nord-Norge så langt?

- Oi, ehm... Ja, på en måte. Jeg forbinder det militæret, men når jeg kom hit tenkte jeg med en gang hvor fint stedet er. Veldig flott natur og område, greie folk, spesielt utenfor leir. Det er mye snø og ganske kaldt, men det har vært greiere enn jeg hadde forventet.

Hvilke hobbyer har du, og hvorfor?

- Kirken er på en måte min hobby, for der er der jeg tilbringer mye av min fritid. Det er givende, og det mest meningsfulle jeg gjør, og man kobler med mennesker på en helt annen og god måte.

Hvis du var et dyr, hvilket dyr ville du vært?

- En falk, fordi den kan fly og er bare generelt kul.

Hvilke snopeting velger du i løsvekt?

- Lakris, type salt. For det meste sure ting, og veldig lite sjokolade.

Hva liker jenter best ved deg?

- Hunden til søsteren min. Hehe! Hun har en Pomeranien med rosa bånd og bæreveske, og når jeg passer på den blir jeg plutselig veldig attraktiv blant jentene,

Hva liker du best ved deg selv?

- At jeg er så selvstendig, klarer meg fint overalt alene. Og hjernen min, for jeg har det så gøy med meg selv. Hadde jeg sagt alt jeg tenkte så hadde folk syns jeg var veldig rar.

Hvordan opplever du det å være på Soltun?

- Sykt chill, avkoblende. Det er nødvendig å komme seg vekk fra leiren, både for å kunne være meg selv og for det åndelige påfyllet.

Blir du her et år til, eller er du ferdig med Forsvaret når du dimmer?

-Nei, jeg er nok ferdig etter et år. Men Soltun gjør det ganske overkommelig å være her da...

Er det noe du vil tilføye?

- Det beste med Soltun er det gode fellesskapet og de gode samtalene. Og å bli kjent med andre utenom troppen.


Takk for at du vil være en del av Soltunmiljøet, Victor. Du er konge!









Her opptrer han med Martin på Julebordet. De sang "Breaking free" fra High School Musical




Kommentarer

Populære innlegg